onsdag 18 november 2009

Inte mycket nytt på bullerfronten

Idag träffade jag en riktig bullerexpert på IVA, nämligen Tor Kihlman (som är prof.em. iteknisk akustik, tror jag det var). Många intressanta saker. T ex:
  • På 40 år har trafikbulleremissionerna från typiskt fordon/väg sjunkit 1 dB! Fundera på vad som hänt med övriga prestanda (utsläpp, säkerhet...)
  • Ett skäl till att det är svårt att göra tystare däck är att de ska klara minst bilarnas verkliga maxhastighet plus lite till. Så om en vanlig Volvo klarar, tja, 200 km/h, ska däcken klara kanske 250 km/h. Och då måste de var hårda och styva - dvs. inte tysta. Onödigt va?!
  • Tekniskt finns det hygglig potential att förändra vägbana+fordon+däck så man minskar bulleremissionerna ca 5 dB med tillgänglig teknik. Behövs mer, men det är faktiskt en hel del ("behövs rätt styrmedel!" sade förstås jag reflexmässigt).
Det deprimerande var att det hänt så lite (därav rubriken "inte mycket nytt...") i decennier. Det bullrar lika mycket från fordonen nu som när jag föddes, medan i stort sett allt annat blivit bättre (fast "för mycket" om ni är med på distinktionen...).

Något att ta tag i. Differentierade bulleravgifter på däckinköp, t ex...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar