Vår forskning om värdering av förseningar figurerat i media idag:
DN
SvD
P1 morgon
TV4:s nyheter
F ö besannas återigen att hårda siffror (t ex 150 mkr/dag) tydligen gör sig bra i rubriker... jaja.
Siffran 300 kr/h för förseningstid är ju förstås någon sorts medelvärde... Och dessutom lågt räknat. För långväga tåg (Stockholm-Göteborg o dyl) handlar det snarare om 600-1000 kr per förväntad förseningstimme (alltså "ex ante", och antaget förseningsrisker omkring 5-20%). Vår pågående studie om förseningstidsvärden i kollektivtrafiken verkar preliminärt ge siffror omkring 500-800 kr/h (ex ante, risknivå 2.5%-20%).
Nu ska man ju egentligen inte räkna med ett genomsnittsvärde per inträffad förseningstimme, oberoende av risknivå och förseningslängd. Men i det här sammanhanget, när det handlade om att ge en storleksordning, hoppas jag att det kunde vara tillåtet med en liten förenkling...
En sak som frapperade mig efter att ha talat med lite journalister var att de verkade tro att SJ:s förseningar var ett större problem än Stockholms. I själva verket görs i mycket runda slängar lika många kollektivtrafikresor på en dag i Stockholms län (någonstans omkring 1,5 miljon) som mellan Stockholm och Göteborg (inkl. omland).
onsdag 24 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar