Det verkar nu som att Göteborg sällar sig till den illustra skara städer i världen som inför trängselavgifter. Bakgrunden är att Göteborg vill komma överens med staten om finansiering av ett stort infrastrukturpaket (där de största delarna är Västlänken och Marieholmsförbindelsen). Göteborg ska finansiera en stor del av paketet själva, och då uppstår frågan var pengarna ska tas. Ett (del)svar verkar då bli "genom trängselavgifter, för då uppnår man andra vinster på samma gång (nämligen trängselminskning)". Och det är ju en god idé, tycker man om man är transportekonom, såklart.
Alltså uppstår frågan hur de där avgifterna ska se ut. Politikerna vill ha någon sorts underlag för att våga skriva ett avtal, av naturliga skäl. I denna kluriga, intressanta och känsliga process är CTS-folk med och bistår med råd och dåd (jag, Maria Börjesson, Daniel Jonsson och Muriel Hugosson från KTH, och flera personer från WSP, bl a Karin Brundell-Freij, som lämpligt nog dessuom koordinerar CTS' trängselavgiftsfokusområde). Kul att kunna vara till nytta - och spännande att se hur frågan utvecklar sig.
måndag 7 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar