Som väl alla har hört så slås Banverket och Vägverket ihop till ett Trafikverk nästa år. I fredags utsåg regeringen Gunnar Malm (som utrett höghastighetståg nyligen och annars är vd för Arlandabanan) till utredare för att förbereda sammanslagningen.
SIKA läggs också ned, för att återuppstå (verkar det som) i delvis annan form som en ny myndighet vid namn Trafikanalys (synnerligen olyckligt namn eftersom trafikanalys är en specifik term i vårt område...). Brita Saxton ska utreda denna nya myndighet. Huvudkontoret ska ligga i Stockholm.
Regeringens pressmeddelande om Trafikverket
... och om namnen på utredarna
... och om myndigheten Trafikanalys
På det hela taget tror jag att det är bra reformer, även om riskerna och övergångsproblemen är lätt insedda. I synnerhet inom CTS område - beslutsunderlag, åtgärds- och investeringsanalyser, transportmodellering, samhällsekonomi - är samordningsvinsterna uppenbara. Erfarenheterna från den gemensamma Åtgärdsplaneringen är enbart positiva.
En SIKA-liknande myndighet tror jag också är en god idé. Ett nytt Trafikverk behöver någon som håller det i örat. Alternativ idéer, som t e x att lägga den uppgiften på VTI, verkade ha fler nackdelar än denna lösning. Och huvudkontor i Stockholm tror jag ärligt talat förbättrar arbetsmöjligheterna avsevärt.
En intressant sak för vårt vidkommande är ju hur Trafikverket ska se på forskning - inställningen till forskning har ju varierat över åren hos såväl Väg- som Banverk. En delfråga är hur man organiserar det hela - hur mycket medel som ska fördelas via utlysningar, basstöd, virtuella eller verkliga centrumbildningar osv. Klart är i alla fall att Vägverkets nuvarande virtuella FUD-centrum-avtal sägs upp (bl a CELEST, som består av närapå samma personer och organisationer som CTS) i väntan på vad som nu ska gälla. Än så länge tror jag ingen vet vad som ska hända (åtminstone inte jag).
måndag 7 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar